top of page
  • junoscreation

Wereld astma dag 2022

Mei 3, 2022


Welkom bij deze bloghop en wat leuk dat je hier bent gestopt. Deze blog is om meer bekendheid te creëren voor de aandoening astma, een ziekte die van mild tot ernstig kan zijn. Graag wil ik met jullie wat informatie delen over wat astma nou is, wat kan je doen om te helpen, mijn persoonlijke verhaal, waar je meer informatie kan vinden en eventueel kan doneren. Natuurlijk deel ik ook weer het proces van hoe ik de kaart heb gemaakt, zodat je hem eventueel na kan maken of inspiratie uit kan halen en er is een weggeefactie!


Wat is astma?

Astma is een chronische longziekte die voorkomt bij kinderen en volwassenen. De luchtwegen reageren hyperreactief op externe prikkels en wat die prikkels zijn verschilt per type astma en per persoon. Astma is een ontsteking van de longen waarbij de luchtwegen vernauwd en gezwollen zijn en kan er extra slijmvorming aanwezig zijn (zoals te zien in de afbeelding hieronder). Symptomen bij astma kunnen zijn benauwdheid, kortademig, piepende ademhaling, hoesten, het gevoel van een olifant op je borst en het gevoel dat alle energie uit je gezogen is. Zoals ik al beschreef zijn er verschillende soorten triggers, inspanning, allergische triggers zoals pollen, stof, eten, etc. en niet allergische triggers zoals parfum, rook, luchtvervuiling en virussen.

Ongeveer 300 miljoen mensen hebben astma op de wereld en helaas overlijden dagelijks mensen door deze aandoening. Gelukkig kan deze aandoening met meer informatie, onderzoek en nieuwe medicatie onder controle komen, maar er is helaas nog geen genezing mogelijk. De meeste mensen kennen wel de puffers, maar zo zijn ook pillen en injecties, genaamd biologicals en natuurlijk de welbekende prednison om de klachten te verminderen. Sommige mensen met astma hebben nauwelijks last van hun aandoening, terwijl anderen zijn afgekeurd en hun kwaliteit van leven flink wordt beïnvloed. De laatste vorm wordt ernstig astma genoemd, 2-5% van de mensen met astma heeft deze vorm en valt daarmee onder zeldzame longaandoeningen.

(Bron: https://www.asthmafoundation.org.nz/your-health/living-with-asthma)


Hoe kan je iemand met astma helpen?

Iedereen reageert verschillend op triggers, het helpt om te vragen wat de triggers zijn. Sommige mensen reageren bijvoorbeeld heel heftig en krijgen een astma-aanval van rook (sigarettenrook, BBQ-rook, kampvuur, houtstooklucht/rook, rook bij het bakken en braden), parfum, vocht. Sommige mensen kunnen het weer voorspellen zoals sneeuw en regen en zo zijn nog veel meer triggers die astma beïnvloeden. Gelukkig reageert iedereen anders en kunnen veel mensen wel genieten van een BBQ of parfum dragen. Als je weet wat de triggers zijn van die persoon kan je ze helpen ertegen te beschermen (en als je het weer kan controleren ben je echt de grootste held ter wereld haha), zo kan je dus erg behulpzaam zijn voor iemand met astma. Astma kan ook heel wisselend zijn, de ene dag gaat het goed en zijn er geen problemen en de volgende dag moet je al je afspraken afzeggen. Wees flexibel en denk mee, wellicht kan je in plaats van op stap gaan samen een film kijken op de bank en je kan bijvoorbeeld vragen of diegene nog hulp nodig heeft met koken.


Mijn verhaal

Zo hier is dan mijn verhaal, wat ruim vier jaar geleden begon met een longontsteking die mijn astma triggerde. Blijkbaar was ik geboren met astma, maar was het al die tijd redelijk onder controle tot ik bijna 25 was, daarnaast had ik nog eens pech en bleek ik ernstig astma te hebben. Veel medicatie, ziekenhuisbezoeken, opnames, SEH-bezoekjes en twee revalidatietrajecten voor mensen met astma volgden. Een van de trajecten was in Nederland en de andere in Davos (Zwitserland). Alleen mensen met ernstig astma die in Nederland de astma niet onder controle krijgen komen in aanmerking voor een opname in Davos. Dit jaar bestaan het Nederlands Astmacentrum Davos en de astmaVereniging Nederland en Davos 125 jaar! Het was letterlijk op adem komen daar, ondanks dat het hard werken was en ook een flinke uitdaging, was het alles helemaal waard!

Toen mijn astma werd gediagnosticeerd studeerde ik nog HBO dierwetenschappen en zat ik in mijn derde jaar. Ik was bezig met mijn onderzoeksstage en alles ging op rolletjes. Tot de longontsteking, dat veranderde mijn leven. Het was moeilijk om te beseffen dat mijn studie voltijd volgen niet meer mogelijk was en na ruim twee jaar proberen en het niet willen inzien ben ik uiteindelijk afgekeurd. Dit was voor mij een harde klap om te verwerken, ik was/ben jong en zit vol met ambitie en dromen. In die tijd was ik al wel begonnen met kaarten maken en dit werkt als een soort therapie voor mij. Ik houd ervan om creatief bezig te zijn en het liefst elke dag, helaas is dat niet mogelijk door de beperkingen van mijn ziekte. Sommige weken kan ik een paar kaarten maken en andere weken lukt er niks, dus gedurende de goede weken geniet ik met volle teugen en ben ik een extreem gelukkig mens.

Deze hop heb ik georganiseerd om meer informatie te verspreiden over astma, het effect op de mensen die het hebben en hoe je kan helpen. Hieronder zal ik een paar links plaatsen van de astmavereniging Nederland en Davos die opkomt en de belangen behartigt voor mensen met (ernstig) astma en van het longfonds, maar ook van het Nederlands Astmacentrum Davos. Mocht je wat willen doneren, elke euro is al helpend en hopelijk komt er een medicijn dat astma de wereld uithelpt. Ook voor meer informatie kan je op deze websites terecht. Ook staat er een Belgische website tussen met informatie uiteraard, behandelingen en mogelijkheden verschillen soms per land.

(Foto: een compilatie van wat hulpmiddelen en medicatie die gebruikt wordt bij astma)


Links met informatie en waar eventueel te doneren voor Nederland en België:

Direct doneren aan de Nederlandse astmavereniging (astmaVereniging Nederland en Davos) kan via een tikkie. Deze vereniging zet zich in voor mensen met (ernstig) astma en krijgt alleen geld binnen via giften en legaten en bestaan dit jaar 125 jaar! Deze vereniging behartigt echt de belangen van mensen met astma in Nederland, voorheen waren zij direct verbonden aan het Nederlands Astmacentrum in Davos, vandaar dat Davos ook nog in de naam zit. Deze vereniging heeft al prachtige doelen behaald en via deze link kunt u ook een bijdrage leveren en het bedrag is uiteraard door u zelf te kiezen, elke Euro zijn ze al enorm dankbaar voor: https://tikkie.me/pay/VND/siaaGsW1c6JQVQSywZ3mvu

Wilt u meer weten over deze vereniging, hoe ze zijn ontstaan en wat ze doen, hieronder staat de link met daarbij nog wat informatieve links van bijvoorbeeld het Nederlands Astmacentrum Davos, het Longfonds en voor de zuiderburen uit België heb ik informatie gevonden bij het astma- en allergiekoepel.


De kaart

Na een hoop informatie is het tijd voor het leuke gedeelte! De kaart die ik voor deze hop heb gemaakt was echt heel leuk om te maken, met een glimlach van oor tot oor heb ik eraan gewerkt. Ik had eindelijk een goede dag en deze kaart is al in maart gemaakt, zodat ik zeker wist dat hij op tijd af zou zijn. Het proces heb ik geprobeerd te filmen, echter is dit helemaal mislukt haha. Mijn telefoon was te vol met filmpjes en foto's van mijn kat Juno... Dus ik hoop dat deze blog beschrijvend genoeg is en je kan helpen. Deze kaart is geïnspireerd door een video van CaCaCraft by Erica, die ook meedoet met de hop.

Om te beginnen heb ik een stans gekozen voor mijn slimline kaart, ik had net een nieuwe set binnen van Carlijn Design en ik heb de een na grootste gekozen met de mooie rand en heb deze vast aan de kant gelegd om later te gebruiken. Ik heb een stuk papier gesneden, Crafter's Companion 300GSM welke ik het meest gebruik, en uitgemeten dat hij groter was dan de stans en ik ben met mijn Pinkfresh Studio wolken stencil aan de slag gegaan. Ik heb nog een ander geweldig wolken stencil van Picket Fence Studio, maar die heeft kleinere wolken en ik wilde graag grote wolken voor dit project. Voor de kleuren heb ik distress oxides gebruikt met mijn blending brushes van Taylored Expressions.

Ik ben begonnen met squeezed lemonade en elke keer na gebruik van een kleur veeg ik het stencil schoon met mijn Lawn Fawn stamp shammy die iets vochtig is, waardoor het stencil niet nat blijft. Daarna heb ik de kleuren mustard seed, carved pumpkin, saltwater taffy, picked raspberry, kitsch flamingo, seedless preserves, prize ribbon, broken china, salvaged patina, cracked pistachio, shabby shutters en twisted citron gebruikt. Na het blenden heb ik gekeken wat de mooiste uitsnede zou zijn waarin alle kleuren voorkomen en de stans vastgeplakt met lowtack tape en door mijn Sizzix Big Shot plus gehaald.

Na het stansen dacht ik, hmmm glitter erbij zou leuk zijn, maar hoe wil ik dat toevoegen? Ik ben door mijn spullen gaan zoeken en ik kwam de prachtige embossing poeder van WOW tegen genaamd, Wanderlust. Het heeft een beetje een holografisch effect en na het proberen op een restje was ik overtuigd! Met een embossing ink pen heb ik de randen van de wolken gevolgd en het poeder eroverheen gestrooid. Uiteraard heb ik het papier ervoor wel bewerkt mijn antistatisch poederkussentje. Ik heb per keer ongeveer 3 lijnen gevolgd en ben dan de poeder gaan verhitten met mijn WOW dual heat tool op de laagste stand, omdat ik bang was dat de pen niet zo lang nat zou blijven als de inkpads van WOW. Het effect is op de foto lang niet zo mooi als in het echt, dit was echt een WOW effect!

Maarja nu de tekst, ik wilde een bemoedigende tekst, het is tenslotte een hop om aandacht te krijgen voor astma. Ik had net mijn bestelling binnen met Pinkfresh producten en de chrysanthemum slimline stempel en stansset had de perfecte teksten die ik zocht! Ik twijfelde tussen twee dus ik heb "Never stop" en "You got this" drie keer gestanst. Met behulp van mijn stamping buddy pro heb ik de gestanste teksten gestempeld. Achter het papier heb ik tape geplakt, de stempel in het midden gelegd en de deur dicht gedaan van mijn stamping buddy, zodat de stempel op zijn plek zit. Ik heb de stans op zijn plek gelegd, antistatisch poeder gebruikt, de stempel beïnkt met WOW embossing inkt en gestempeld. De stans heb ik voorzichtig met reverse tweezers eruit gepakt en boven een leeg A4-tje printerpapier de gold rich pale super fine embossing poeder van WOW erover gestrooid en verhit met mijn heat tool. Na beide teksten te hebben geëmbost met dit mooie gouden poeder heb ik de drie stansen op elkaar gelijmd met Dutch Doobadoo alleslijm. Deze lijm heb ik in een flesje zitten met een priciziepunt waardoor ik heel kleine drupjes lijm kan aanbrengen. Na het op elkaar lijmen heb ik een acryl block erop gelegd voor wat gewicht, zodat ze goed vast komen te zitten. Ik heb beide teksten geprobeerd en You got this vond ik het meest geschikt voor deze kaart.

Een slimline kaart is groot, dus alleen deze mooie tekst voelde een beetje verloren op de kaart, dus heb ik een tekst erbij gekozen. Ook hier heb ik weer twee teksten gekozen en besloot ik op het laatst welke het werd. Ik heb de twee zinnen met Versafine Clair nocture gestempeld, een fijne mooie zwarte pigment inkt die de eerste keer eigenlijk altijd al goed stempelt. Het is wel een pigment inkt, dus het duurt wat langer voordat hij droog is. De zinnen die ik heb gekozen zijn "Start the day with a smile" en "Never give up because good things take time". Beiden heel mooi en op dat moment vond ik de eerste het beste en heb ik die gekozen. Gina K Designs heeft stansen om sentiment strips mee uit te stansen, dat was ideaal en hij paste perfect! Ik heb wat 2mm JeJe foamtape gebruikt om de zin iets te verhogen en wat lagen in de kaart aan te brengen. Om de sentiment strip recht vast te lijmen heb ik een T-ruler gebruikt, heel handig voor dit soort dingen.

Om de kaart af te maken heb ik door al mijn sequins en glitter enzo gezocht en heb ik besloten om wat sequins toe te voegen, twee wat grotere en drie kleinere van Nuvo. Deze sequins zijn doorzichtig met een mooie glans die de kleuren eromheen oppakt en dat vond ik een leuk detail om toe te voegen. Ik heb ze vastgelijmd met een klein druppeltje lijm. Nadat de lijm droog was heb ik 3M foamtape op de achterkant geplakt en dit paneel op een kaartbasis geplakt. De kaartbasis is 8 1/2" bij 8 1/8" en een vouwlijn aangebracht op 4 1/4" om een mooie smalle strook langs het paneel te creëren.

Hopelijk vond je deze kaart leuk, bekijk mijn instagram https://www.instagram.com/junos.creations/ voor de rest van de hop en lees hieronder nog even wat je kan winnen en hoe je kan winnen!


De hop

Welkom bij deze speciale hop, deze is voor meer bekendheid over astma en we hebben geweldige prijzen om weg te geven dankzij onze geweldige sponsoren! Ik ben zo dankbaar dat zij willen helpen en deze prijzen ter beschikking willen stellen! Wat je moet doen is volg, like en reageer op elke Instagrampost die bij deze hop hoort. Alleen bij Juno's Creations moet je erbij vermelden of je uit de US, EU (helaas uitgezonderd het VK en Zwitserland binnen de EU), omdat deze sponsoren anders met verzending van de prijzen zitten. Woon je ergens anders dan is het niet belangrijk om dat te vermelden, er zijn genoeg sponsoren die wereldwijd verzenden. Bekijk alsjeblieft alle mooie creaties en geweldige blogs en instagramposts en er valt een hoop te leren!

Deze weggeefactie is alleen gesponsord bij de winkels en merken die hier beneden genoemd staan, deze actie is niet verbonden aan Instagram of Facebook. Daarbij moet je 18 jaar of ouder zijn om kans te kunnen maken op de prijzen en je moet bereid zijn de benodigde informatie te delen wanneer je wint, zodat jij jouw prijs in ontvangst kan nemen.


De prijzen die je kan winnen:


De geweldige kaartenmakers die meedoen aan deze hop zijn:



De producten die gemaakt zijn om deze kaart te maken:

  • CarlijnDesign Slimline kaart 6 Champagne

  • Pinkfresh Studio cloud builder stencil

  • Pinkfresh Studio chrysanthemum slimline stamp

  • WOW Wanderlust embossingpowder

  • WOW Gold rich pale super fine embossing powder

  • Distress oxides: squeezed lemonade, mustard seed, carved pumpkin, saltwater taffy, picked raspberry, kitsch flamingo, seedless preserves, prize ribbon, broken china, salvaged patina, cracked pistachio, shabby shutters and twisted citron

  • 3M scotch foamtape

  • 2mm JeJe foamtape strips

  • Crafters Companion white stamping card A4 300GSM

  • Creative Expressions woodware magic anti-static pouch

  • Nellie Snellen stamping buddy pro

  • Tim Holtz retractable craft pick by tonic studios

  • WOW dual speed heat tool

  • Sizzix big shot plus

  • Tim Holtz media glass mat

  • Taylored expressions blending brushes

  • Dutch Doobadoo glue

  • Vaessen precision glue bottle

  • Lawn Fawn stamp shammy

  • Versafine Clair Nocture

  • Gina K Designs die- sentiment strips

  • Vaessen creative papertrimmer and riller 12x6"

  • T-ruler

  • Heffy Doodle post-it tape



Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page